Vad är bön?

- Vad är bön?
Bön är att öppna sitt hjärta inför Gud, för att den troende skall tala med honom kärleksfullt och uppriktigt. Det är viktigt att komma till Gud som man är.
I bönen så prisar vi och tackar Gud och lägger fram våra behov inför honom.
Bönen är ett band mellan människan och Gud, det är inte bara ett samtal utan ett hjärta i beröring med ett hjärta. I bönen är man medveten om Guds närvaro. Bönen är människornas och änglarnas mat, där vi kan smaka hur god Herren är. ”Smaka och se att Herren är god” (Ps 34:9). Ty i bönen umgås själen med Gud och blir lik Honom, vinner Hans gåvor och blir Hans dolda mysteriers källsprång. Det är att överlämna sitt liv åt Gud för att Han skall leda det. ”låt din vilja ske”
Det är nödvändigt att be, 

Att be är ingen tvingad plikt utan den främsta och förtjänstfulla av alla plikter. Vi leds till bön av en naturlig instinkt som driver oss närmare Gud.
Bönens verkan är sannerligen väldig, som aposteln påpekar: ”Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön.” (Jak 5:16).
Bön är inte bara begäran, vissa kanske ber utan att be om något, utan bara begrundar Guds skönhet och hans egenskaper, sådan är lovsångens och lovprisningens bön. Det är mycket mer än begäran, den som begär något annat än Gud själv i bönen kan inte känna den riktiga njutningen i att bedja.

Det kan också finnas bön utan ord och utan ljud: Hjärtats pulsslag är bön även tåren i ögat och känslan av att Gud verkligen finns är en bön.

Tänkte berätta lite hur jag själv ber till Gud. Det kan vara på olika sätt beroende på vad jag ber om. Jag brukar prata med Gud, säga vad jag har i hjärtat, och även tacka honom för allt jag har. Jag kan också be till Honom som en fader eller som en bra kompis. Och jag får mina svar genom att läsa bibeln.

Att samtala med Gud kan jämföras med en telefon; när du ber så pratar du med Gud och Gud svarar dig genom att du läser Bibeln. Så det jag vill säga med liknelsen är att båda delarna måste fungera; om högtalaren inte skulle fungera så är inte telefonen värd något, för du måste ju höra vad den andra säger. På samma sätt är det med ditt samtal med Gud, både bönen och Bibeln är två delar som måste fungera för att du skall kunna skapa en relation med Jesus och bara då kan du känna att du börjar få ut något av bönen.

Bönen hjälper dig att lyckas i det du gör och den är himmelens nyckel. Välsignad vare Gud, som hör våra böner och svarar på dom.

Slutligen vill jag säga: ” ett liv utan bön, är ett liv utan kraft.”

Kristendom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0